NYE TIDER PÅ THON HOTEL HALLINGDAL

Hotelldirektøren Matthias B. Tanski føler seg allerede som hjemme på hotellet i Ål sentrum.
Han er sammen med nye og gamle ansatte klar til å løfte hotellet til nye høyder.

SPONSET INNHOLD

tekst OG FOTO: HEIDI mARTINE SNOEN

Det er nå over 5 måneder siden Matthias B. Tanski tok over driften av Thon Hotel Hallingdal. Offisiell overtagelse med nytt driftsselskap var 01.04. og Matthias har ved flere anledninger sagt når han kommer inn døren til hotellet «Dette føles som hjemme!». Matthias er fornøyd med det som er oppnådd det siste halvåret, men mener det fortsatt er mye å ta tak i. Han er svært opptatt av detaljer, og hver gang han har vært i Oslo på møter tar han med seg ting for å gjøre hotellet mer hjemmekoselig. Før Folkemusikkveka kom han med metervis med led-lys til uteserveringen og restauranten. Dette for å skape en hyggelig atmosfære både for gjester og ansatte. Matthias snakker med alle, og selv om han er en travel mann har han alltid tid til å slå av en prat. Med seg har han hotellsjef Marius Rødseth Hjørungdal og fire mellomledere med ansvar for hver avdeling.

Og for en spennende tid for hotellet! De ansatte på hotellet har tatt de nye lederne imot med åpne armer – og for en gjeng!

Når man jobber på hotell kommer man fort nære sine medarbeidere – det jobbes jo tross alt dag og natt. Dette åpner for en ærlighet mellom alle på hotellet og det blir avgjørende å ha et godt samarbeid. Man lærer også mye av hverandre. De som har vært her lengst kjenner alle kriker og kroker av hotellet, og de vet akkurat hva Strikkedamene og Kaffegutta ønsker når de kommer innom. Sammen skal staben gi hotellet et løft, og Matthias mener at hotellet i Ål har et godt potensial. Hotellet er i en endringsfase – noe som kan være utfordrende, men så langt har det gått over all forventning. Det virker som det er en ny giv på hotellet etter å forbedre kvaliteten for gjester, og gamle som nye ansatte sitter inne med mange gode ideer.

Flere lokale har i det siste besøkt hotellet – noe som verdsettes høyt! Det er et ønske om å gjøre hotellet attraktivt, ikke bare for tilreisende, men også for fastboende. Hotellet har et ambisiøst personale som er åpne for forandringer. Ideer fra fastboende og hytteeiere blir også tatt godt imot! Nå er det en storsatsing på uteservering, spesielt «Fredagsgrill», og dette er noe som holdes gående hele sommeren. Håpet er at dette skal bli et sted hvor ålinger/golinger/hallinger har lyst til å samles og hvor det tilbys deilig grillbuffet og sene sommerkvelder.
– Det var noen som sa til oss som er nye i Ål at det ikke blir varmt her på sommeren, men dette har værgudene nå motbevist! kommenterer restaurantsjefen.

På kjøkkenet er det Ole Christian Karlsen som har tatt styringen. Ole har lang erfaring som kjøkkensjef fra Norefjell Ski & Spa.
Restauranten har fått ny A la carte-meny og denne er det Ole som har stått for. Havabboren må prøves! Gjestene har skrytt godt av maten den siste tiden på hotellet, og dette er svært viktig for å heve nivået på restauranten. Ole er også svært interessert i fotball og har foreslått at hotellet skal vise VM-kampene i sommer. Det kommer til å bli storskjermer med utvalgte kamper, egen snacksmeny og god stemning disse sommerdagene. Restaurantsjefen legger til;
– Hvis man er heldig og treffer Ole på grillings eller får tatt en prat med han, så er man sikret latterkrampe i løpet av kvelden. Jeg er glad jeg får dele kontor med Ole.

Restaurantsjef Heidi Martine Snoen har på sin side vært opptatt med oppussing og rutineplanlegging. Restauranten er nyoppusset og også uteserveringen.

– Vi har fått det så koselig! smiler Heidi.
Det jobbes kontinuerlig med forbedring av service, effektivitet og eventplanlegging. Heidi har for tiden hovedfokus på å gjøre restauranten til et sted hvor ålinger kan spise og kose seg. Det er viktig at vi har musikk, levende lys, dyktige servitører og en god atmosfære i restauranten, legger hun til.

– Fremover vil vi teste ideer som karaokekvelder, quizkvelder og rekeaftener.

Med erfaring fra arbeid i bryggeri har hun også fått inn et bredere utvalg av drikkevarer i restauranten.
– Hvorfor kjøpe seg en lys lager hvis man har lyst på en pale ale med sitrus?! Når julebordsesongen starter må vi ha litt å velge mellom. Det er gøy å gjøre nye ting, og det blir ekstra gøy når de ansatte bidrar med ideer.

Alle oppfordres til å komme innom hotellet i sommer!

Marius Hjørungdal. Hotellsjef – også i bakken!

Marius Rødseth Hjørungdal er ny i hotellbransjen, men med ledererfaring og lysten til å lære tar han utfordringene på strak arm. Når han blir spurt om hva som har vært den største utfordringen hittil svarer han;
– Det var hardt å være den som skulle jobbe under Stein Torleif Bjella-konsert! Og så skulle jeg gjerne fått litt mer tid til å oppleve naturen her.

Marius sitt fokus er salg og også å få til samarbeid med de andre aktørene i næringen i Ål.

– Det er mange vi ønsker å samarbeide med fremover, og jeg tror det er viktig at vi ser på hverandre som muligheter – ikke konkurrenter.

Det virker også som at det er stor interesse for dette fra andre parter! sier Marius.

Sjefsresepsjonist Wendy Nordheim ble spurt om å beskrive den nye hotellsjefen med tre ord og da kom det raskt svar «tar ansvar, står på når det trengs og så er han pliktoppfyllende».

Patrycja Dutkowska (konferansesjef) til høyre og Heidi Martine Snoen (restaurantsjef) til venstre.

Wendy er i tillegg til å være sjef for resepsjonistene veldig flink til å passe på at kommunikasjonen mellom avdelingene fungerer. Hun har lang fartstid i bransjen og har stort sett alltid tenkt på det som alle andre har glemt å tenke på. Wendy omtales ofte som «husets mor».

Matthias har også fått med seg en egen konferansesjef Patrycja Dutkowska. Konferanser er noe som skal satses på fra høsten av – det står mange flotte konferanserom ubrukt! Konferanseavdelingen har også egen buffet hvor det serveres alt fra snitter til varme retter. Den nye konferansemenyen er rett rundt hjørnet, og alt av teknisk utstyr er tipp topp.

Patrycja har erfaring fra Norefjell Ski & Spa og skal fremover jobbe med kvalitet, markedsføring og salg i denne avdelingen. Patrycja sin kompetanse kommer godt med her, og det er helt klart et potensial i vår konferanseavdeling. Konferansesjefen er også interessert i kunst. Hun utarbeider nå et konsept hvor vi skal vise kunst i vår konferanseavdeling. Her er det ønskelig å ha stor bredde – vi vil også søke samarbeid med lokale kunstnere. I disse lokalene er det også muligheter for å holde konfirmasjoner, bryllup, bursdager og andre skreddersydde selskap. Det ble holdt en konfirmasjon for noen uker siden og gjestene var storfornøyde!

SKREVET PÅ OPPDRAG FOR