Minutter fra å miste huset

Tirsdag 21. mars 2017 gjør Egil Sjølie seg som vanlig klar til jobb, og kona Mariann gjør seg klar til en luftetur med hunden. Det er en kald morgen, med knakende snøføre, kald bil og frostrøyk som står opp fra Hallingdalselva. Egil er på vei til et malingsoppdrag da telefonen ringer. Det er dattera, Alette (26), som med skjelvende stemme forteller at det brenner hjemme i garasjen.

SPONSET INNHOLD

Tekst og foto: Kreator

– Jeg snudde med én gang og ringte brannvesenet på vei opp. Jeg visste jo ikke hva som venta meg. Garasjen ligger tett inntil huset og Alette var fremdeles alene. Jeg passerte Mariann på vei oppover igjen. Vi håpte begge at det fortsatt var mulig å forhindre en stor brann.

Hva om …

Flere naboer har samlet seg i gata da Egil ankommer hjemmet som han forlot for bare noen minutter siden. Alette har funnet brannslokningsapparat, og sammen med en nabo har hun fått flytta to biler som stod utenfor garasjen, men hun har ikke våget å åpne døra. Det har begynt å smelle der inne.

– Vi vet jo hva som kan skje med stor røykutvikling og tilførsel av oksygen. Det var det eneste rette å ikke åpne den døra. Etter 8 minutter var garasjen overtent. Da begynte vi for alvor å bekymre oss for huset.

Brannvesenet er raskt på stedet og begynner umiddelbart med å kjøle ned bolighuset for å hindre at brannen sprer seg.
Det kommer også biler fra Gol for å bistå.

– Det trengs mye vann til slikt noe! Og om det ikke ble sikra kunne flere hus stå i fare. Brannvesenet må virkelig berømmes, det er store biler som skal karre seg oppover til Bakketeigen! Men de kom på under 20 minutter og er godt trent, de visste hva som måtte til. Det er godt å se når en selv står og er helt hjelpeløs.

De fikk raskt kontroll på brannen, men det er små marginer i sånne tilfeller. Hadde det stått en bil inne der med full bensintank, hva da? Hadde de åpna døra før det begynte å smelle, hva da? Hadde det vært vind, ville det kunne spre seg til nabohuset. Hadde det skjedd om natta mens alle sov …?

– Det er umulig å tenke sånne tanker fullt ut. Men det er vanskelig å unngå når man er så nær ved å miste alt.

Egil er tross alt veldig glad for at det gikk som det gikk da uhellet var ute. Huset står og ingen ble skadet, og de har fått god støtte i en utfordrende tid.

Trygt med lokale aktører

Egil ringer Gjensidige Hallingdal samme dag og etter noen timer kommer det en bil fra RestVerdiSikring, Gol. De vil rense hele hovedetasjen og loftet for å unngå røykskader inne. Da Mariann og Egil kommer inn etterpå lukter det bare lett sitrus, ingenting av inventar i huset er skada.

Det blir ikke mye jobb på dem denne dagen, skjelven etter sjokkmeldingen og synet av garasjen sitter fremdeles i.
De blir heller hjemme og tar imot besøk. Håkon Myro, daglig leder for Gjensidige Hallingdal kommer selv opp for å høre hvordan det går med dem. Naboer og venner bekymrer seg og ordføreren kommer innom.

– Det er utrolig bra at vi har en så stor lokal aktør som kjenner dalen. Det er kort vei til de rette folka som kan hjelpe deg,
og de hjelper deg gjerne.

Sjølie kontaktet selv takstmannen på Gol, via Gjensidige Hallingdal og i løpet av 2-3 uker var branntomta rydda. Det var godt å slippe å gå å se på de skremmende restene over lenger tid. Det var særlig godt for Alette, hun ville helst få det fjerna dagen etter. – Det var tøft for henne å være den som oppdaga brannen og stå med hovedansvaret for den, kan du si. Jeg skulle gjerne ha vært til stede selv.

Krimteknisk undersøkte tomta, uten å finne noen klar årsak til brannen. Men de antar at det var det elektriske anlegget som utløste det. – Vi er blitt veldig påpasselig med alle ladere og støpsler etter brannen. Alette passer ekstra godt på, særlig mobilladere og kaffetrakteren.

Sønnen til Egil og Mariann er snekker og fikk tillatelse til å skifte skada kledning på huset og bytte ut vinduer og hoveddøra. Garasjen er reist igjen, og snart er alt som det skal være. Takstmannen sier selv at dette ikke hadde gått så smurt om ikke kommunikasjonen med forsikringselskapet hadde vært så bra. Egil har mange han vil takke for en godt gjennomført jobb.

Bryr seg

– Du tror at forsikringsselskaper kun er ute etter profitt, men Gjensidige Hallingdal viser også at de bryr seg. Det er godt å kjenne at en blir ivaretatt i sånne kriser. Håkon Myro fra Gjensidige Hallingdal tar jobben sin alvorlig når ulykker skjer.
Han ringte familien flere ganger den første tida, bare for å høre hvordan det gikk.

– Det er klart det er avgjørende at forsikringselskapet sitter lokalt, de kjenner bygda. Men selv kommunikasjonen med saksbehandleren på utbetaling sentralt har gått knirkefritt. Vi har stort sett brukt kvelder og helger på papirarbeid, det er mye som skal holdes styr på, men vi har alltid kunnet ta en telefon om vi har lurt på noe.

Desember og januar – brannhøytid

De to kaldeste månedene er også de to varmeste. Da fyres det mer og vi bruker ekstra mye levende lys. Brann i elektrisk anlegg kan forebygges ved fornuftig bruk. Pass på at du ikke overbelaster det elektriske anlegget i huset ditt! I disse dager har Gjensidige Hallingdal vært ute i sentrum i Hallingdal og delt ut batteri og røykvarslere. Brannforskriftene krever bare én røykvarsel i hver etasje i et hus, men Håkon Myro anbefaler flere. Én røykvarsler i hvert soverom og alle bør være seriekoblet. Det er svært viktig med tidlig varsel og rask handling ved røykutvikling!

Huskeliste for trygge vinterdager:

• Vær forsiktig med bruk av åpen flamme.
• Forlat aldri et rom med levende lys.
• Ikke plasser tente lys nær brennbart materiale.
• Ikke tøm aske i søppelbøtta.
• Slå alltid av vaskemaskin og tørketrommel når du forlater boligen.
• Ha mer enn én røykvarsler i hver etasje.

SKREVET PÅ OPPDRAG FOR